Mazurka - Remaking Chopin

Mazurka - Remaking Chopin cover
Release year:
2010
Press/media:

"...en uvanlig fargesterk blanding av det man muligens kan kalle sigøynersk melankoli, europeisk dannet romantikk og nordisk friimprovisatorisk nytelse" (Aftenposten)

"Dette er Asheim på sitt beste. Jeg kan ikke huske noe fra Asheims hånd som har slikt sug og er så eksplosivt siden orgelplaten Engleskyts" (Stavanger Aftenblad)

"Med hjelp av sigøynerorkesteret, bearbeider han dem [Mazurkaene] med en samtidskomponists øre for detaljer og kontraster og improviserer over dem lekende som en folkemusiker og introvert som en jazzartist ... en vellykket, kreativ komposisjonsøvelse som også åpner opp for lytteren uroen i det melankolske i originalene." (Bergens Tidende)

"Pianist Asheim gjør verkene enda mer folkelige når han drar inn sigøynerorkesteret ledet av felespeller Gjertrud Økland. De går løs på Chopin med alle knep...Pass deg, Chopin!" (Østlendingen)

"Er dette lov, spør Nils Henrik Asheim når han utgir egne bearbeidelser av Chopins klavermusikk. Selvsagt, sier jeg, og det fortjener til og med applaus" NRK P2's CD-magasin "På sporet" 3.11.10

"Årets klassiske julegavetips" - NRKs musikkanmeldere kårer Mazurka til en av årets 10 beste klassiske plater!

Ballade.no sammenligner tre utgivelser fra 2010 med nye versjoner av klassisk repertoar:
"Chopin gjør seg uventet godt som sigøyner" (ballade.no)

About the album:

Choosing Frédéric Chopin's mazurkas as his subject, composer Nils Henrik Asheim presents a cycle of reinterpretations in collaboration with Gjertrud's Gypsy Orchestra. He writes:

"For whatever the reason, perhaps I was in a melancholy period, Chopin's mazurkas turned up on my piano, day after day over the course of one year. Little by little, as the music was played over and over again, it began to live its own life. Small details grew larger, tore themselves loose, and formed their own music."

The final result is a completely new reading of the classical score, resurging through a wider palette of colours. The ensemble takes its liberties from a love for the original material and toys with a variety of musical styles, from Gypsy and Balkan-like arrangements to classical references and sonic experiments. Chopin's melody, at times obscured , at times obvious, is always present as the connecting thread. Thus regarded, the CD perhaps helps us reflect on how free we can be with respect to the classical repertoire: shall we restrict ourselves to reproducing authentically what the composer intended, or may we let the work inspire us to continue the writing, to add to it according to our own understanding?

Album published by:
LAWO Classics (LWC1016)
Related work(s):

Mazurka - remaking Chopin – for piano and gypsy orchestra