CD-release fra LAWO Classicsmazurka_cover

"MAZURKA - remaking Chopin"
Nils Henrik Asheim, piano
Gjertruds Sigøynerorkester

Cafeteatret
, Grønland, Oslo, tirsdag 28.september

 

Scenesamtale kl 1930 | Konsert kl 2100

"Vi visste vel ikke helt hva vi gjorde da vi, inspirert av et medlem av kongehuset, påkalte Frédéric Chopin og spurte hvordan han ville spilt Mazurkaene sine nå idag, om han hadde levd i 2010. Svaret han ga oss ble en utfordring, for å si det mildt. Men vi gjorde vårt beste, og her kommer CD-en."

Noen lydeksempler...

 

I en scenesamtale kl 1930 vil musikkritiker Magnus Andersson (kjent fra Morgenbladet) utfordre Nils Henrik Asheim på følgende:

- Bør vi la den klassiske musikken få hvile i fred?
- Er det tilrådelig å gå i dialog med avdøde komponister?
- Leker vi med folks psykiske helse ved å rive grensene mellom musikksjangere?

Det kan også tenkes at samtalen berører spørsmål som: Hva skjer når en komponist i dag dveler ved et par takter gammel musikk? Hvorfor nettopp disse fragmentene? Hva har det betydd for prosessen at Asheim selv er utøver og spiller Mazurkaene? Hvis ideene ligger der fra før av i Chopins musikk, hvorfor tilføye noe? Hva skjer når klassisk musikk møter sigøynerorkesterets spillestil? I hvilken grad er dette et kollektivt prosjekt?

Samtalen varer til ca. 2030. Deretter starter releasekonsert/fest kl 2100.

 


Hva er Mazurka, og hva er denne CD’en? - Jo: Frédéric Chopin (1810-1849) var en genial klaverkomponist, født av polsk mor og fransk far, med beina plantet i Frankrike og hjertet i Polen. Han komponerte et femtitalls Mazurkaer, oppkalt etter en polsk folkedans. I flere av mazurkaene lukter det både parfyme og kumøkk: en Øst-Europeisk “Balkan”- hoveddel, og et mellomparti som er mer salong-romantisk. Harmonikken er ofte rå og dristig, forut for sin tid. Skjønne melodier, samtidig mange uferdige og åpne ender. Disse kontrastene inspirerte Nils Henrik Asheim og Gjertruds Sigøynerorkester til å lage en remake av materialet. Ensemblet tar seg stor frihet utfra kjærlighet til originalmusikken, og leker seg med musikalske stilarter, klassiske referanser og suggererende lydeksperimenter. Chopin er delvis skjult, delvis oppe i dagen, men eksisterer der hele tiden som en sammenbindende tråd.

CD utgis på LAWO Classics og kan kjøpes i alle landets platebutikker fra oktober.

 


CAFETEATRET Hollendergata 8, Grønland
Cafeen/baren åpner kl 17.00. Matservering.

BILLETTER: Ordinær pris: 225,- Obos/Bokklubbmedl/Student 150,- (inkl billavg)
Bestill via http://www.billettluka.no 815 11 500 eller CAFETEATRET 22 17 50 10

www.gjertruds.no | www.nilshenrikasheim.no
www.cafeteatret.no | www.lawo.no


Releasekonserter:

Mandag 27 sept kl 19:00: Ulefos Hovedgaard, Telemark
Tirsdag 28 sept kl 21:00: Cafeteatret, Grønland, Oslo
Onsdag 29 sept kl 19:00: Ridå Kammarmusikk, Göteborg
Torsdag 30 sept kl 20:30: Rundetaarn, København
Fredag 1 okt kl 20:00: Schæffergården, Gentofte
Lørdag 2 okt kl 20:00: Usedom Festival, Tyskland


Nils Henrik Asheim (1960-) er komponist, pianist og organist, utdannet ved Norges Musikkhøgskole og Sweelinck-konservatoriet i Amsterdam. Har mottatt en rekke priser for sine verk for kammerensembler, symfoniorkester, kor, teater, elektronikk etc. Hans originale improvisasjoner på kirkeorgel har skaffet ham mange internasjonale opptredener, samt Spellemannsprisen. I Stavanger hvor han er bosatt har han vært sentral i opprettelsen av kunstneriske møteplasser som improvisasjonskollektivet Kitchen Orchestra og kulturhuset Tou Scene.

 

Gjertruds Sigøynerorkester har spesialisert seg på østeuropeisk sigøynermusikk fra Russland, Romania og framfor alt Ungarn. Gruppa har tilegnet seg musikken i direkte møte med sigøynermusikere i Budapest. Gjertruds Sigøynerorkester har også arbeidet med jiddisch musikk sammen med artisten Bente Kahan, og norsk tatermusikk i samarbeid med sangeren Elias Akselsen. Gjertruds Sigøynerorkester har turnert over store deler av Norge, deltatt på en rekke festivaler og spilt inn flere cd-er. Gruppa mottar ensemblestøtte fra Norsk kulturråd.

 

Musikere:

Gjertrud Økland (fiolin, Stroh fiolin)
Georg Reiss (klarinett)
Tom Karlsrud (akkordeon)
Pål Thorstensen (kontrabass)
Trond Villa (bratsj)
Helene Waage (cello, keltisk harpe)
Ernest Bangó (cimbalom)
Nils Henrik Asheim (piano)

Innspillingen: Ulefoss Hovedgård

På Ulefoss hovedgård står et nyrestaurert Collard & Collard taffelpiano fra 1820. Dette må regnes som et av de beste og mest relevante i landet for dette repertoaret. Innspillingen ble gjort på dette instrumentet i slutten av oktober 2009.